Wat is paid search nou precies?
Om te begrijpen wat paid search precies inhoudt is het allereerst belangrijk wat de betekenis van paid search is. Er zijn twee verschillende vormen van zoeken via Google. Dit zijn paid search en organic search.
Wanneer u iets in Google typt, krijgt u een lijst met google search results, oftewel zoekresultaten, te zien. Belangrijk om te weten is dat je in deze lijst met zoekresultaten zowel organische en betaalde resultaten ziet.
Paid search betekenis
Paid search wordt ook wel search engine advertising genoemd (SEA). SEA wordt voornamelijk gebruikt op het platform Google Ads, maar er zijn ook andere alternatieven. Bedrijven betalen voor advertenties om bijvoorbeeld zoekresultaten te laten weergeven wanneer een gebruiker een keyword op google zoekt. Een voorbeeld hiervan is het woord ‘bed’, je zult direct een aantal advertentie pop ups zien verschijnen, waaronder aanbevolen artikelen en websites.
De paid search zoekresultaten kun je gauw herkennen. Deze zoekresultaten hebben namelijk een klein groen vak met het woord ‘advertentie’ vóór de vermelding. Deze resultaten staan vaak helemaal bovenaan of onderaan bij de zoekresultaten.
Organic search betekenis
Met organic search worden ‘organische zoekresultaten’ bedoeld. Dit zijn eigenlijk de ‘natuurlijke’ zoekresultaten die je ziet. Het zijn dus de overige resultaten zonder groen vak.
De zoekresultaten vanuit organic search zijn resultaten die er altijd staan en waar je niet direct voor betaalt. Met een organisch resultaat zo hoog mogelijk proberen te komen in de zoekmachine vormt vaak de basis van SEO. Het doel hierbij is om je vindbaarheid te vergoten en zo veel mogelijk organisch verkeer naar jouw website te halen.
In tegenstelling tot paid search komt hier vaak meer inspanning bij kijken. Nu je de betekenis kent kunnen we uitleggen wat paid search nou precies is.
Wat is paid search en PPC?
Om de vraag ‘Wat is paid search’ goed te beantwoorden is het belangrijk om te beginnen met PPC. PPC staat voor pay-per-click en is een vorm van online adverteren. Bij deze vorm van adverteren betaalt een bedrijf een vergoeding telkens wanneer er op advertenties wordt geklikt.
Er zijn veel verschillende soorten PPC-marketing. Denk hierbij aan:
Paid search marketing: Bedrijven betalen om hun advertenties naast zoekresultaten te laten weergeven, wanneer gebruikers op bepaalde keywords zoeken. Deze vorm wordt het meest toegepast door organisaties. Dat is ook niet zo gek aangezien bezoekers aan het zoeken zijn naar een specifiek product of dienst.
Affiliate-marketing: Deze vorm van marketing wordt toegepast wanneer een partner een product verkoopt namens de handelaar en hiervoor een vooraf besproken commissie ontvangt. Dit kan een vast bedrag zijn maar ook een percentage van de verkoop. De affiliate kan dus geld verdienen door producten van een bedrijf te verkopen of te promoten.
Display advertenties: De naam ‘display’ zegt het al, organisaties kunnen ruimte kopen om een afbeelding, video of banner weer te geven. Google en Facebook zijn hier een goed voorbeeld van.
Retargeting advertenties: Deze vorm zorgt ervoor dat potentiële klanten worden uitgenodigd terug te keren naar de website van de adverteerder. Wanneer een gebruiker jouw site bezoekt en de gebruiker de site daarna weer verlaat, kunnen de cookies ingezet worden om deze gebruikers opnieuw te bereiken met advertenties op andere sites.
Social media advertenties: De naam zegt het al. Adverteren op Instagram, YouTube, of facebook. Vaak wordt hiermee een boost gegeven aan een social media campagne.
Zoals je de laatste jaren wel gemerkt hebt zijn steeds meer bedrijven paid search gaan gebruiken. Het is daarom ook lastig om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Een intelligentere strategie voor de paid search is anno 2021 dan ook noodzakelijk.
Vaak kunnen alleen organisaties met een groot budget, ‘denk aan Bol.com’, deze strategie lang volhouden. Het draait daarom om de juist matching keywords en een goede strategie.
Wat zijn de duurste categorieën en woordcombinaties?
Paid search begint vaak bij Google. In het vierde kwartaal van 2020 waren advertenties 80,3% verantwoordelijk voor de omzet. Google draait nog steeds voornamelijk op advertenties. Het grootste gedeelte van deze advertenties, zijn pay-per-click advertenties binnen zowel Google Search, YouTube, Google Cloud en Google Play.
Juist omdat veel bedrijven gebruik maken van deze vorm van adverteren leek het ons interessant om een overzicht te geven van de duurste Nederlandse zoekwoorden. Dit zijn momenteel de top 10 categorieën waarin de duurste Google zoekwoorden vallen:
Verzekering (voorbeelden van zoekwoorden binnen deze categorie zijn “verzekering oldtimer,” “spaarverzekering”)
2. Hypotheek (“hypotheekakte en leveringsakte,” “afspraak hypotheekadviseur”)
3. Lening (“persoonlijke lening online,” “snelle zakelijke lening”)
4. Auto (“audi webshop,” “skoda superb scout”)
5. VPN (“5eurovpn,” “cloud vpn”)
6. Crypto (“bitmex trade,” “crypto 500”)
7. Trading (“etoro s&p 500,” “plus 500 webtrader”)
8. Hosting (“yourhosting pakketten,” “hostnet webhosting”)
9. Eten bestellen (“restaurant thuisbezorgen,” “3 gangen menu thuisbezorgd”)
10. Donor (“sanquin donor,” “plasma donor worden”)
Binnen de top drie ligt het grote geld voor Google. Leuk overzicht, maar wat zegt dit nu over het gebruik van deze techniek? Paid search is ook de afgelopen jaren razend populair geworden, en dit is wereldwijd terug te zien.
De slimste koppen van deze wereld zijn al jaren bezig om zoveel mogelijk mensen op advertenties te laten klikken. Daardoor gaan marketing technieken steeds verder en blijven veel vakgebieden achter op de online marketing revolutie.
Paid search uitbesteden
Wanneer kan het uitbesteden van paid search een goed idee zijn? Allereerst vereist het goed uitstippelen en het beheren van online campagnes, zoals paid search campagnes, een hoop kennis en expertise. Op deze manier kan een zo hoog mogelijke ROI worden behaald.
En nog een ander argument om dit aan een specialist over te laten: jij bent er zelf niet veertig uur in de week mee bezig. Het kan een onderneming enorm veel tijd en moeite kosten en als er nog genoeg andere zaken zijn begrijpen wij dat dit te veel kan worden.
Indien je paid search wilt gebruiken is het belangrijk dat dit kanaal altijd een marketing doelstelling ondersteunt. Benieuwd geworden naar marketingstrategieën waarmee uw organisatie de hoogste ROI kunt behalen? Neem gerust contact met ons op!