Hoe leuk zou jij het vinden als iemand je feliciteert met een nieuwe baan? Of dat iemand een kleinigheidje opstuurt voor je verjaardag? Het zijn de kleine aandachtspuntjes die ervoor zorgen dat je de verzender gaat onthouden. Dat is ook waar event-driven e-mail marketing om draait; om op het juiste moment de juiste dingen te sturen. In deze blog wordt er uitgelegd wat event-driven email marketing is, hoe je het toepast in de B2B en meer!
Wat is event-driven e-mail marketing?
Event-driven e-mail marketing is een vorm van marketing automation, waarbij op basis van bepaalde gebeurtenissen de ontvanger een mailtje krijgt van de verzender. Het verschil met campagnematige e-mails, is dat de e-mail automatisch naar de ontvanger wordt verstuurd naar aanleiding van de ‘trigger’. De trigger kan onder meer downloads, inschrijvingen, websitebezoek etc. zijn. Hierdoor wordt het ook wel trigger e-mail genoemd. Het voordeel hiervan is dat de e-mails voor een hoog CTR (click through rate) percentage zorgt. Dit komt doordat de mail op een relevant moment bij de ontvanger terecht komt. Event-driven e-mails moeten eerst aan vooraf bepaalde richtlijnen voldoen, voordat ze automatisch in een inbox terecht komen.
Hoe pas je event-driven e-mail marketing toe in de B2B?
De makkelijkste voorbeelden kun je terug zien in de B2C (winkelmandje is nog vol, verjaardag wensen, kerstkorting enzovoorts). Het neemt echter niet weg dat je event-driven e-mail marketing ook makkelijk kunt inzetten voor de B2B. Zo kun je naar aanleiding van een whitepaper-download een mailtje sturen, een welkomstmail sturen, omdat iemand zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief, of reageren op een offerte-aanvraag wanneer iemand gegevens heeft achtergelaten.
Dit zijn wat voor de hand liggende voorbeelden, maar onderschat de kracht van event-driven e-mail marketing niet. De voorbeelden die zojuist zijn benoemd, hebben als doel om klanten aan je bedrijf of merk te binden. Echter kun je ook veel informatie halen uit de e-mails die je verstuurt. Je kunt om feedback vragen naar aanleiding van een samenwerking die heeft plaats gevonden. Of als je een B2B product verkoopt, kun je de vragen om feedback van het product. Verder kun je event-driven e-mail marketing ook inzetten als klantenservice. Dit doe je door bijvoorbeeld een mail te sturen om klanten te attenderen dat hun garantie/licentie verloopt. Daarnaast kun je ook vragen of het allemaal lukt met het gekochte product en eventueel onder steunen waar nodig is. Allemaal vormen van event-driven e-mail marketing die je ook in de B2B kunt toepassen.
Wat zijn de valkuilen van event-driven email marketing?
Hoe geweldig event-driven e-mails ook zijn, toch zijn er een aantal zaken waar je op moet passen als je ze gaat inzetten. Allereest kunnen event-driven e-mails een verkeerde toon aanslaan als de e-mails niet goed worden geschreven. Bijvoorbeeld:
“Je ging naar onze website en kocht niets. We kijken naar elke beweging die je maakt.”
Dit is niet de indruk die je op je leads wil maken. Je kunt beter zeggen;
“We hebben gemerkt dat je X deed, dus we dachten dat je Y misschien leuk zou vinden.”
Maak de e-mails persoonlijk. Zo kun je op de juiste toon met je ontvanger communiceren en krijgt de ontvanger geen verkeerde indrukken van je.
Waar je nog meer op moet letten is dat je de geautomatiseerde e-mails in de gaten houd en inspeelt op veranderingen. Zo voorkom je dat de e-mails verouderde of onnauwkeurige informatie bevat of dat de e-mails naar de verkeerde ontvanger wordt gestuurd.
Voorbeelden van goed werkende event-driven e-mail marketing
Ondanks het feit dat je veel kunt doen met event-driven e-mail marketing, kan het lastig zijn om te kiezen welk soort event driven e-mail je het beste kunt gebruiken. Zeker, als je de valkuilen wilt voorkomen. Om je alvast een zetje geven in de goede richting, geven we je hierbij drie voorbeelden van goed werkende event-driven e-mail marketing;
Reminder voor een event
Als je vanuit het bedrijf een evenement organiseert (zoals een webinar of een seminar) dan kun je gebruik maken van event-driven e-mails. Hiermee kun je mensen nog uitnodigen voor dat event of kun je ze een herinnering sturen van het event.
Vraag om feedback
Event-driven emails zijn niet alleen voor de herinneringen, maar ook voor de informatie. Je kunt naar aanleiding van een aankoop (of in geval van de B2B overeenkomst) om feedback vragen om je eigen product of dienst te optimaliseren. Dit stukje informatie kan waardevol voor je bedrijf zijn.
Speel in op de speciale dagen in het jaar.
Bij event-driven emails kun je ook inspelen op de ‘speciale (feest)dagen’ van het jaar. Zo kun je kerstgroeten sturen en een gelukkig nieuw jaar wensen. Of je kunt net als hieronder korting geven op Black Friday. Houd er wel rekening mee dat de speciale dagen relevant zijn aan de bedrijven.
Tips voor een geslaagd event-driven email marketingstrategie
Om e-mail succesvol toe te passen aan jouw organisatie hebben we hieronder 7 tips voor een geslaagd event-driven e-mail marketingstrategie
Verzamel zo veel mogelijk customer data
Probeer de ontvanger zo veel mogelijk te leren kennen. Hierdoor wordt het straks makkelijker om je abonnees/klanten te segmenteren en de event-driven emails te personaliseren. De gegevens die je kunt verzamelen zijn onder andere demografische gegevens (geslacht, leeftijd, functie, locatie, bedrijf, branche enzovoorts) en psychografische gegevens (missie & visie, kernwaarden, een persoon’s persoonlijkheid enzovoorts).
Houd het relevant
Houd er rekening mee dat de event-driven e-mails die je verstuurt ook relevant zijn voor de ontvanger. Het heeft namelijk weinig zin als de e-mail nauwelijks te maken heeft met de acties van de ontvanger. Bijvoorbeeld: een lead heeft voor de tweede keer een whitepaper gedownload. Je gaat niet opnieuw een ‘welkomstmail’ versturen. Je kunt beter een e-mail sturen met een lijst van gratis whitepapers. Of je vraagt of de white paper is bevallen en biedt een consult aan.
Timing is everything
Het is belangrijk om de timing goed in te stellen als je event-driven emails gaat versturen. Het perfecte moment om een event-driven email te sturen is door direct na de trigger een mail te sturen. Dit, omdat je nog vers in het geheugen van de lead staat en je daardoor beter wordt onthouden. Wacht je te lang met het versturen van de mail? Dan is de kans groot dat de lead je inmiddels is vergeten en zullen ze minder geneigd zij om iets met de mail te doen.
Personaliseer de email
Probeer zo veel mogelijk je event-driven e-mails zo veel mogelijk te personaliseren. Door het te personaliseren kom je minder snel in de spam-box terecht. Daarbij geven persoonlijke mails de ontvanger een informeler gevoel (dat ze je kennen en niet dat het alleen een generieke marketingmail is). Je maakt event-driven e-mails persoonlijk door bijvoorbeeld de naam van de ontvanger in de mail te verwerken.
Maak duidelijke en beknopte e-mails
Maak duidelijke en concrete e-mails, waarbij de focus bij de inhoud ligt. Dus maak gebruik van leesbare lettertypen en een simpel design.
Voeg er een call-to-action toe
Verwerk altijd een call-to-action (CTA) in je e-mail. Je kunt bijvoorbeeld korting geven op een consult, interesse wekken in de blog die je hebt geschreven of de ontvanger zich laten inschrijven voor een webinar.
Test en optimaliseer
Net als bij ieder ander marketing activiteit is het belangrijk om te blijven testen, meten en verbeteren. Hou de ontwikkelingen goed bij en optimaliseer waar nodig is. Dit kan op verschillende fronten. Van tekst tot aan design, timing en nog meer.
Dus,
Event-driven e-mail marketing is een mooie vorm van market automation waarbij je efficiënt een (groot) publiek kunt benaderen. Door event-driven e-mail marketing in te zetten, verstuur je gepersonaliseerde mails die de click through rate (CTR) kunnen verhogen. Houd er wel rekening mee dat je bij event-driven e-mail marketing de juiste toon per mail weet te gebruiken en dat je mail bij de juiste ontvanger komt.
En, gebruik jij al event-driven e-mail marketing? Of wil je extra hulp bij het opzetten van eentje? Laat het ons weten en we helpen je graag verder!