Hoe kun je beginnen met Smarketing?

In de vorige blog kon je lezen wat Smarketing is en wat het voor je organisatie kan betekenen. Mocht je nog geen idee hebben hoe je Smarketing moet gaan inrichten dan hebben we hier voor jou een 5-stappenplan om Smarketing succesvol te implementeren!

Stap 1: Evalueer de huidige situatie en stel doelen in

Hoe verloopt de samenwerking nu? Zijn sales en marketing goed op elkaar ingespeeld of kunnen ze niet met elkaar door een deur? Bekijk de hele situatie en beoordeel waar er nog “gefinetuned” moet worden. Je kunt de situatie beoordelen door bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen;

  • Hoe vaak vergaderen de verkoop- en marketingteams met elkaar? Of is daar geen sprake van?
  • Zijn de vergaderingen tussen de twee teams vooral samenwerkend of aanvallend?
  • Hoe vaak en op welke manieren communiceren de twee teams buiten de formele vergaderingen om?
  • Hoe is de relatie tussen de hoofdmanagers van iedere afdeling?
  • Hoe praten beide teams over elkaar?
  • Hoeveel procent van de leads die door het marketing team zijn gegenereerd, worden daadwerkelijk door het salesteam opgepakt?
  • Hoeveel procent van de leads die worden opgepakt worden daadwerkelijk klant?

Zodra je deze vragen hebt beantwoord, kun je een doelstelling formuleren. Houdt er wel rekening mee dat je het meeste resultaat kunt behalen als je de doelstelling SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) geformuleerd is.

Stap 2: Maak het hele team enthousiast over het concept en richt je smarketing cultuur in.

Als je tot nu toe je sales en marketing niet op elkaar goed hebt afgestemd, dan kan het best wel lang duren voordat de integratie voltooid is. Dit omdat een werkcultuur veranderen best wel veel tijd en moeite kan kosten.

Begin eerst met een top-down benadering. Dat wil zeggen, dat je eerst met de managers, senioren, directeuren enz. samen gaat betrekken. Als je de sleutelfiguren aan je kant weet te krijgen, dan wordt het later een stuk makkelijker om de rest van het team te integreren. |Probeer ze te overtuigen door te vertellen waarom je Smarketing wilt toepassen en welke voordelen het met zich meebrengt. Als mensen het gevoel hebben dat je naar hen luistert, zullen ze eerder positief op de veranderingen reageren en de nieuwe aanpak omarmen.

Stap 3: Plan regelmatig een vergadering in tussen sales en marketing

Goede communicatie is een fundamenteel onderdeel van een relatie (op zowel persoonlijk als zakelijk gebied). Wanneer het sales- en marketingteam met elkaar vergaderen, kunnen zij de successen, uitdagingen, evaluaties of hun doelen met elkaar bespreken. Daar kunnen nieuwe inzichten en ideeën uit voortkomen die helpen bij het behalen van een doel.

Stap 4: Implementeer een transparante overeenkomst voor het delen van gegevens

Wanneer er belangrijke beslissingen genomen moeten worden, moeten de gegevens centraal staan. Dit omdat de gegevens inzicht geven in het websiteverkeer, de kwaliteit van uw leads, het succes of falen van de advertentiecampagnes en nog veel meer. Het is daarom belangrijk dat zowel sales als marketing toegang hebben tot die gegevens, zodat er efficiënt ingespeeld kan worden op de trend en veranderingen. Je kunt dit doen door een gezamenlijk CRM-systeem op te zetten waar ieder team toegang van heeft.

Stap 5: Maak gebruik van samenwerkingstools 

Implementeer samenwerkingstools om de Smarketing te stimuleren. De tools zijn namelijk niet alleen handig voor externe teams, maar kunnen ook voor interne teams gebruikt worden. Gezien mailing een nieuwe norm is geworden, kun je bijvoorbeeld een gezamenlijke e-mail account opzetten. Hiermee kun je de teamcohesie vergroten en zien externe partijen (zoals klanten) hoe goed beide teams zijn afgestemd. Voorbeelden van andere handige tools zijn.

  • Slack of Microsoft Teams gebruiken voor informelere communicatie buiten de vergaderingen
  • ICloud, One Drive of Google drive gebruiken om gezamenlijk documenten in op te slaan waar iedereen bij kan komen.
  • Trello of een vergelijkbaar platform gebruiken om delen van informatie, een eerlijke taakverdeling en realtime voortgangsupdates voor het hele team op een gedeeld projectbord te vergemakkelijken.

Inhoud

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Meer resultaten halen door sales en marketing perfect op elkaar af te stemmen?

Lees meer over:

Deel:

Een goed uitgedacht leadgeneratieproces is makkelijker gezegd dan gedaan.

Laat je gegevens achter, dan sturen wij je onze whitepaper met alles over B2B leadgeneratie en ontdek 20 bewezen leadgeneratie strategieën.
Naam(Vereist)