Wat is leadgeneratie?
Je hebt de term leadgeneratie vast al eerder gehoord. Leadgeneratie is het werven van potentiële klanten. Leads worden ook wel potentiële klanten genoemd met een duidelijke interesse in een bepaald product of dienst.
Binnen leadgeneratie zijn twee verschillende thema’s te onderscheiden. Enerzijds wordt het onderscheid gemaakt in offline leadgeneratie waar leads worden gegenereerd door bijvoorbeeld koud te bellen of door een advertentie te plaatsen in de krant. Anderzijds is er online leadgeneratie door bijvoorbeeld Google Ads, Search Engine Optimization of LinkedIn. Het doel van online leadgeneratie is om (persoonlijke) gegevens van de doelgroep te verkrijgen om in contact te komen en in contact te blijven met deze doelgroep. Het doel hiervan is om deze lead uiteindelijk om te zetten in een klant. Binnen de B2B markt is op dit moment een verschuiving te zien van offline leadgeneratie richting online leadgeneratie.
Hoewel online leadgeneratie al een langere periode wordt toegepast binnen de marketing, blijven veel sales afdelingen achter op online leadgeneratie. Het werven van online leads is een onvermijdelijke stap voor zowel nieuwe als traditionele sales organisaties. Zo is uit een onderzoek van Gartner gebleken dat 80% van de zakelijke transacties in 2025 digitaal zullen plaatsvinden. De conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat offline koude acquisitie steeds minder zal gaan worden en digitalisering onvermijdelijk is.
Anno 2021 is voor elke succesvolle onderneming leadgeneratie onmisbaar. Elke organisatie heeft klanten nodig om een gezonde inkomstenstroom te creëren. Door contactinformatie te verzamelen van jouw potentiële doelgroepen deze doelgroep uiteindelijk te verdunnen naar leads die écht geïnteresseerd zijn, haal je nieuwe klanten binnen. Het is belangrijk dat je hier constant mee bezig bent. Zorg daarom dat je er vroeg bij bent en begin met leads genereren in tijden van overvloed. Wanneer leads namelijk hard nodig zijn ben je eigenlijk al te laat.
Online leadgeneratie kanalen
Online leadgeneratie kanalen. Sinds de Corona crisis is thuiswerken de nieuwe norm. Het wordt dus steeds belangrijker dat elke medewerker persoonlijk bereikbaar is. Naar kantoor bellen of mailen heeft al lang geen zin meer omdat de persoon in kwestie waarschijnlijk thuis werkt. Het is daarom essentieel om op zoek te gaan naar nieuwe kanalen om met nieuwe potentiële klanten in contact te komen. Binnen de B2B markt staat LinkedIn centraal als het gaat om in contact treden met jouw gewenste doelgroep. Laten we daarom eens een wat dieper duiken in het platform LinkedIn. LinkedIn is een effectief (zakelijk) platform om in contact te komen met jouw gewenste doelgroep. Ben je op zoek naar de accountmanager van jouw droomklant? Deze is via LinkedIn te vinden waardoor je niet eerst drie keer met de receptionist van woorden hoeft te wisselen. Deze zal je naar alle waarschijnlijkheid tactisch proberen af te schudden. LinkedIn bied daarom veel mogelijkheden om een eerste contact te leggen met je doelgroep. Of deze nu thuis of op kantoor aan het werk is, maakt niet meer uit.
Impact en belang LinkedIn
Uit het Nationale Social Media Onderzoek blijkt dat het aantal LinkedIn gebruikers al jaren vrij stabiel is. 4,7 miljoen Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, waarvan 771.000 mensen dagelijks gebruik maken van het platform. De impact van LinkedIn in Nederland is vrij groot. Qua bereik staat Nederland met 62% wereldwijd op de zesde plaats, direct achter de VS.
Wat is het voordeel van LinkedIn? Wat kan je bereiken met LinkedIn?
- Je kan je netwerk vergroten.
- Je kan je netwerk up-to-date houden van jouw (zakelijke) activiteiten.
- Je kan door anderen gevonden worden voor mooie samenwerkingen of aanbiedingen.
- Je kan met de juiste persoon binnen een bedrijf connecten en deze benaderen.
- Het is een laagdrempelige manier van benaderen.
Hoe implementeer je online leadgeneratie via LinkedIn in jouw bedrijf?
Een succesvolle strategie begint bij prospecting. Het is belangrijk om de juistedoelgroep in kaart te brengen en duidelijk te hebben waar je deze doelgroep kan vinden. Werk je in de B2B branche? Dan is je doelgroep waarschijnlijk te vinden op LinkedIn. Dit is de eerste stap in de sales funnel.
Vervolgens zoek je een manier om in contact te komen met deze doelgroep. Communicatie is hierbij heel belangrijk. Communiceer met je doelgroep op een manier die hun aanspreekt: is dat formeel of informeel? Biedt je gelijk je product of dienst aan of ga je voor een rustige benadering? Probeer verschillende dingen uit en kijk op welk bericht jouw doelgroep het beste reageert. Nadat je in contact ben gekomen met een lead veranderd deze van een koude lead in een lauwe lead. Met een koude lead heb je nog geen contact gehad, met een lauwe lead heb je al wel contact gehad maar je hebt nog niet alles verteld over jou product of dienst. Een warme lead is al bekend met jou en jouw product of dienst. Hierna moet je deze lauwe lead opwarmen tot een warme lead, door opvolging en uiteindelijk een voorstel. Hierna wordt deze lead (hopelijk) een klant.
Echter is het vinden van de juiste doelgroep niet altijd even makkelijk. Vaak wordt er slecht gereageerd op LinkedIn berichten en wordt er veel tijd in gestoken maar zorgt het voor een minimale opbrengst.
Voor het optimaliseren van leadgeneratie op LinkedIn hebben wij van SalesHackrs een nieuwe moderne manier van online leadgeneratie aangedragen. Wij zijn pioniers op het gebied van het efficiënter en effectiever optimaliseren van B2B sales funnels aan de hand van een op maatgemaakt implementatietraject. SalesHackrs is in gesprongen op de kloof tussen digitalisering en offline leadgeneratie.
Benieuwd hoe wij jouw organisatie verder kunnen helpen met leadgeneratie in het nieuwe digitale tijdperk? Neem gerust contact met ons op!